Brisbane, Australië

Brisbane yellow submarine

17 november 2017 - Brisbane, Australië

Bijna elke nacht droom ik over mijn Woody, wat mis ik hem zeg!

Oke waar was ik gebleven.
Dinsdag in Westend backpackers hostel Sydney.
Het idee was vandaag naar Brisbane te vliegen, maar blijkbaar had ik mijn vlucht niet bevestigd en was hij inmiddels bijna dubbel zo duur geworden.. gelukkig was er nog een optie voor de volgende ochtend om 6:00 voor de goedkope prijs.
Terwijl ik in de keuken en gemeenschappelijke ruimte (waar het hier altijd chaaos is) van de uberslechte wifi gebruik maak zie ik twee meiden voorbij lopen met een hoodie van strandtent Barbarossa Scheveningen, wereld is klein!
Maargoed ik voel me vandaag superslecht, gisteren begonnen met hoofdpijn en vannacht mijn bed uit gezweet.
Vandaag was ook zo'n dag dat alles misgaat. Ook ongesteld geworden, misschien heeft dat er mee te maken. Maar voel me ook misselijk en ziekjes.
In ieder geval moet ik die bankpas nu eens gaan ophalen. Nu schiet dat niet op als ik bij de bank sta te wachten om geholpen te worden en me dan ineens herinner dat het naar de office van de travelagency gestuurd zal worden..
Dan maar weer door naar daar. Nu heb ik eindelijk wat meer gemak met boeken van hostels, tickets ed omdat ze overal tegenwoordig creditcard voor vragen, en Australische bankkaart is automatisch creditcard.

Vervolgens nog pech in de laundryroom van het hostel want ik stop geld in de droger waar mijn kleren in zitten, blijk ik geld voor in de droger daaronder gestopt te hebben..
Maargoed, na veelste laat te hebben uitgecheckt en inmiddels droge kleding loop ik naar central station want daar zitten die Duitse vrienden van gisteren en ik besluit daarmee op te trekken totdat ik rond een uur of 4 in de nacht vanaf daar met de eerste trein naar het vliegveld vertrek.
Overigens geweldig hostel daar bij die vrienden! Genaamd railway yha. Dat dus letterlijk op de rails van het station staat en de slaapverblijven in een soort nepwagon zijn geplaatst. Misschien dat ik daar nog een nacht boek voor ik weer vanaf Sydney terug naar huis vlieg.
Intussentijd ziet mijn verbrande onderlip er elke dag een stuk erger uit :( misschien had ik ook geen hete noodles moeten eten toen ze op het ergst waren.

Maargoed nadat het slot van het kluisje van 1 van die duitsers was doorgeknipt om 3 uur snachts (hij had sleutel verloren) zodat ik mijn tas die ik daar ook tijdelijk in had gedaan weer met me mee kon nemen, zat ik fijn op tijd in mijn vliegtuig naar Brisbane.
Toen ik net in slaap begon te vallen gingen we al landen, nog geen 1,5 uur vliegen.
En trouwens terug in de tijd vliegen. Het is nu 1 uur eerder dan in Sydney. Ik ben nu in deelstaat Queensland en niet meer in New South Wales. Stuk warmer hier ook.
En de hostels zijn de helft goedkoper dan in Sydney.
Ik check me in bij Yellow Submarine backpackers. Een kamer voor 6 personen, ladies only.

Bij het inchecken ontmoet ik een Argentijns meisje van mijn leeftijd, ze heet Joy, maar ik noem haar Maxima want ze lijkt op haar. We zijn aazollebei zo moe van de reis. Zij vloog vanaf Singapore en is op wereldreis. Australië is haar laatste stop.

Na van 10am tot ongeveer 3 pm te hebben geslapen komen we elkaar weer op de gang tegen en besluiten samen na het opfrissen Brisbane te gaan verkennen.
We lopen eerst door de shoppingstreets en kopen de heerlijkste smoothie ever! Banaan passievrucht honing en ijs. Dat was een lekkere breakfast/lunch en al bijna diner eigenlijk haha. Ik kocht nog een lekker warme australiavest voor maar $22! Dat is ietsvan 15 euro.
De vogels die je hier ziet in de stad zijn groot en zien er exotisch uit, wij waren helemaal enthousiast om ze te filmen, maar blijkbaar zijn het net als duiven bij ons in NL. We werden nogal raar aangekeken dat we dat filmden. Ook zagen we enorme vleermuizen in de bomen. We gedroegen ons als echte toeristen.

Daarna liepen we door over de victoriabrug naar Southbank. Prachtige plek aan de rivier waar een strand is aangelegd, een zwemband, tuinen, fontijnen, eetgelegenheden etc.
We waren er allebei gelijk over uit, op deze plek willen we morgen gaan chillen!

Als AKF Australia Koala Foundation niks is dan plan B Lone Pine Koala Sanctuary of Currimbin Wildlife Sanctuary.
ik ga morgen bij akf langs. Trouwens de Zoo die Steve voor zijn familie opgezet heeft is hier ook vlakbij.

Donderdag: Denk ik mijn pinnummer niet meer te weten, blijk het uit 8 nummers te bestaan toen ik navraag ging doen bij de bank. Toen wist ik hem weer wel. Je mocht hem zelf bedenken namelijk. Tot nu had ik alleen nog maar gebruik gemaakt van contactloos pinnen.

Langsgeweest bij die koalaorganisatie, maar was niks. Op dit moment hebben ze alleen vrijwilligers nodig voor de kleinere dieren. Nou lekker dan, het is toch een koalaorganisatie.

Mijn dag breng ik door lopend door de stad, begeleidend door maps.me een offline routeplanner.

Wat heet is het hier overdag, zweet is soms kouder dan mijn huid, zo voelt het.
Het valt me op dat ook hier net als in Sydney veel jongeren in schooluniform lopen. Grappig om te zien. Het ziet er wel ouderweds uit. Meiden met lange rokjes panty en strikje in haar, stropdas. Jongens met brutels en kousen. Alsof de tijd is stil blijven staan terwijl de omgeving juist zo hypermodern is.

Bij de supermarkt maak ik een stop voor wat fruit en speciale lippenbalsum, had ik inmiddels al gekocht maar deze was nog beter en mijn lipje ziet er maar triest uit.
Daarna loop ik door op zoek naar the office van greyhound om een busreis naar gold coast te boeken. Daar ga ik morgen heen. Daar vlakbij zit Currimbin Wildlife Sanctuary, miss mag ik daar wel een tijdje komen helpen. Ik reserveer alvast een hostel in de buurt.

Uiteindelijk er aan toegekomen om me om te kleden en naar Southbank te lopen. Het is half 5, Joy blijkt er al niet meer te zijn en na een kwartier verdwijnt de zon al achter de gebouwen. Mijn batterij van mijn telefoon raakt ook nog eens leeg en ik wilde nog mooie fotos maken van de omgeving. Hmnz naja ik kom nog een keer terug in Brisbane.
Dan nog maar even een wandeling door de boutanic gardens. Wauw, heel mooi! Daar moet ik de volgende ook nog even terugkomen voor wat fotos.

Mijn voeten doen zeer van het vele wandelen. Ik zie op verschillende plekken in de stad publieke fietsen staan en besluit eens te kijken bij zo'n automaat hoe dat werkt. Kan alleen met creditcard, HA! eindelijk hoor ik er bij. Je betaalt slecht eenmaal 2$ voor registratie en kan dan onbeperkt een fiets gebruiken voor 30 min, dan moet je hem terugzetten bij 1 van de fietsspots en dan kun je evt weer een andere fiets van daar activeren voor opnieuw 30 min. Maar mocht je later dan 30 min de fiets terugzetten dan betaal je 2$ voor het volgende half uur. Dus ik denk dat netjes te kunnen doen. Vind ik na 30 min een plek voor deze fiets neer te zetten, staat het vol. Op zoek naar een andere plek en toen was het al 40 min. Toch weer een andere fiets geunlocked om nog wat avondeten te halen en dit keer wel binnen 30 min terug te brengen. Helaas weer niet ingeslaagd. Ik zat aan 34 min haha, ach ik vond het leuk om door brisbane te fietsen!
De lichten gaan vanzelf aan bij het trappen en je bent hier verplicht een helm te dragen, nou ik snap wel waarom. Zoiezo ff wennen aan het rijden op de andere kant van de weg, maar fietspaden kennen ze hier niet echt.. ze zijn er wel maar het loopt over op het voetpad dan weer op de weg tussen de autos enz en staat slecht aangegeven.

Daarna was ik gesloopt, voel me in de avond zo moe en zwak. Ik moet rond 20 uur echt alweer plat. Ik zou zo graag nog wel eens een avond door willen gaan hoor.

Maargoed inmiddels is het nu vrijdag, nieuwe dag, nieuwe kansen. Zit nu weer fris en fruitig, bepakt en bezakt in de greyhound bus, vooral backpackers maken gebruik van deze bus. in 1,5 uur ben ik bij goldcoast! Dit blijk een erg populaire plek te zijn, ik verblijf aan het einde van gold coast, nog net in Queensland. Coolongatta heet het daar.

1. Mama:
    17 november 2017
    wow zeg wat maak jij veel mee....leuk zeg! xxx